Cím: E24 modelltörténet, adatok Írta: bento - 2008. március 28. 08:23:04 am BMW E24, 6-os széria
ÖSSZEFOGLALÓ TÁBLÁZAT:
Modelltörténet Az E24 1976 márciusában a Genfi Autószalonon mutatkozott be, leváltva az 1965-től gyártott CS és CSL kupékat (E9). A gyártás 1976 márciusában indult két modellel, a 630CS-sel és a 633CSi-vel. A karosszéria Paul Bracq tervei alapján eleinte a Karmann műhelyben készült, de később már házon belül gyártották. Noha nagyon sok hasonlóságot mutatott az 1977-ben bemutatott 7-es sorozattal (E23), alapját mégis az E12 jelű 5-ös sorozat padlólemeze képezte. Paul Bracq, a BMW vezető dizájnere a belső teret az 1972-ben bemutatott 5-ös sorozat (E12) dizájnelemeire építette, a műszerfal az 5-ösben bemutatotthoz hasonlóan szinte körbeveszi a vezetőt. Ez a dizájnelem 25 éven keresztül határozta meg a BMW modelljeit (kivéve az M1-et). Összeségében ebből a típusból 86.219 darab készült. Az Alpina, a Hartge és a Schnitzer Motorsport cégek készítettek speciális (tuning) változatokat a típusból, többek között az Alpina B7turbó-coupét 243 kW-os (330 LE) teljesítménnyel 1978 júliusában mutatták be a jóval erősebb verziót, a 635CSi-t, amelyet szériában speciális áttételezésű (ún: close-ratio, kis áttételkülönbségű váltó) váltóval és fekete hátsó spoilerrel szállítottak. 1979-ben a karburátoros 630CS-t a 628CSi modell váltotta, ebben az 528i-ből átemelt 2,8literes befecskendezős motort találjuk. 1982-ben (Európa) és 1983-ban (USA), az E24 változásokon esett át, amelyek nem annyira a külsejét érintették - bár némileg módosított belsőteret és külsőt kapott – inkább technikai jellegűek voltak. Az E24 megkapta az új 5-ös sorozat (E28) futómű- és motortechnikáját. A belső térben az ajtók új fogantyúja és a kilincs tűnik fel elsőként. Kívülről az autó eleje és háta változott. Elöl nagyobb kötényt kapott, a hátsó lökhárítót pedig elhúzták a sárvédőig. A 635CSi új erőforrást kapott, valamivel kisebb furattal és nagyobb lökettel 3430kcm-re csökkent az addigi 3453kcm-es lökettérfogat, és 5 sebességes váltóval, vagy automatával szerelték. Európában 1984-ben mutatták be az M635CSi (http://capabmwforum.hu/index.php/topic,583.0.html)-t, amely egy E24, melyet a BMW M1 erőműve hajtott (az M88 kódú motor, amely 286LE-t tudott). 16”-os 3 részes BBS-ek és alacsonyabb spoiler jellemezte a modellt. A legtöbb M635CSi (http://capabmwforum.hu/index.php/topic,583.0.html)-t 415 mm-es TRX felnivel szerelték. A második modellfrissítés – röviddel a gyártás leállítása előtt, 1987 májusában – a külső szempontjából szembetűnőbb volt. A lökhárítót elöl és hátul megnagyobbították és rugalmas résszel egészítették ki, amely képes volt elnyelni egy 15 km/h-s ütközést, és oldalt színrefújt műanyag burkolatot kapott. Az első spoiler is nagyobb lett. Műszakilag már használja az E34-es 5-ös technikáját, legszembetűnőbb a majd minden BMW típusba beszerelt ellipszoid fényszóró megjelenése az E24-ben. Ekkor történt a jellegzetes krómozott külső tükör lecserélése a sokkal kevésbé mutatós lakkozottra 1989 volt az E24 utolsó éve, áprilisban állt le a gyártás. Az E24 utódja a sokkal nehezebb BMW 8-as széria volt. Sportkivitelek 1984-ben érkezett az E24 635CSi sportverziója, a BMW Motorsport GmbH. által tervezett, de a BMW AG-nál gyártott BMW M635CSi (http://capabmwforum.hu/index.php/topic,583.0.html), amelyet a BMW M1 motorjának alapjára épített, de átdolgozott, négyszelepes, két felülfekvő vezérműtengelyes, hat motor hajtott. (M1: szárazkateres olajozás, elektronikus gyújtás a Magneti-Marellitől, mechanikus magasnyomású befecskendezés a Kugelfischertől, kompresszió 9,0:1; M635CSi (http://capabmwforum.hu/index.php/topic,583.0.html): nedveskarteres olajozás, Digitale Motor-Elektronik (DME) a Bosch-tól, ami integrált gyújtás- és befecskendező rendszer, kompresszió: 10,5:1, katalizátorral: 9,8:1). 286 LE-t teljesített 6.500-as percenkénti fordulaton és 340Nm nyomatékot adott le 4.500-as fordulatnál, amely az 1.510kg üres tömegű autót 255km/h-ra gyorsította, a 100-as tempót 6,4 másodperc alatt érte el. Ez az autó bizonyos exportpiacokra (pl. USA) katalizátorral került, csökkentett teljesítménnyel, BMW M6 (http://capabmwforum.hu/index.php/topic,583.0.html) néven. Luxusverziója az USA-ban BMW L6 néven volt kapható (belül teljes bőrkárpitozás, hátul beépített hűtővel, elektromos ülésállítással). Észak-Amerika és Japán Míg a legtöbb piacon több különböző E24 kivitel volt elérhető, a szigorú kibocsátási szabályokkal rendelkező piacokon a kötelező katalizátor miatt egy időben csak egy modell volt kapható (kivétel ez alól az M6 (http://capabmwforum.hu/index.php/topic,583.0.html), ami párhuzamosan futott a többi típussal). Ez elsősorban Észak-Amerikát és Japánt érintette, ahol a BMW a következő modelleket szállította:
Az első USA 6-os 1977-ben jelent meg, ez volt a 630CSi. Az autó a más piacokon kapható 630CS befecskendezős változata volt. A 3 literes motorja 176 LE-t és 251 Nm-t teljesített. Az 1978-as modellév közepén a 630CSi-t a 633CSi váltotta. Az USA-ra és Japán-ra vonatkozó specifikációk: az M30 (http://capabmwforum.hu/index.php/topic,566.0.html)-as 3,2 literes motor 181 LE-t teljesített, 1984-ig gyártották. 1985-ben az autó új nevet kapott és ezzel együtt a lökettérfogatot 3,4 literre növelték, a teljesítmény 182 LE-re nőtt. A nagy különbség azonban a nyomatékban volt, míg a 3,2-es erőmű 195Nm-t teljesített 4000-es fordulaton, addig a 3,4-es motor már 214 Nm-t tudott 4000-es fordulaton. Az 1983-as modellévtől, az Észak-amerikai és japán modellek is megkapták a más piacokon 1982-ben bemutatott változásokat, melyek a belső teret érintették. Ezeknek a modelleknek a karosszériája már az E28-on alapult, szemben az addigi E12-bázissal. Az első és hátsó felfüggesztést ugyancsak átdolgozták. Az USA piac is megkapta a saját E24-es M szériáját 1987-ben, melyet azonban egyszerűen M6 (http://capabmwforum.hu/index.php/topic,583.0.html)-ra kereszteltek, és a kibocsátási szabályok miatt teljesítményét 256 LE-re csökkentették. (motorkód: S38) 1988-től az USA E24-eket is az M30 (http://capabmwforum.hu/index.php/topic,566.0.html)-as motor újabb, 3,4 literes verziójával szállítoták (ez először az E32 735i-ben mutatkozott be). Noha a szívosoron a 3,5 felirat volt olvasható, ez ugyanúgy 3,4 literes (3430kcm) volt, mit az előző verzió. Ennek a motornak a kompresszióját megnövelték, és az újabb Motronics motormenedzsmentet kapta. Az eredmény 208 LE és 305Nm volt. Valójában ez a motor megfelelt a más piacokon kapható hasonló motorok katalizátorral szerelt változatának. Gyártott darabszámok:
Az E24-ben használt motorok
A BMW 628CSi-635CSi (E24) technikai adatai (kivéve az észak-amerikai és japán modelleket)
Alpina modellek adatai
forrás: http://wikipedia.org Cím: Re:E24 modelltörténet, adatok Írta: kzolee - 2014. szeptember 17. 20:34:28 pm Színek:
http://www.e-24.ru/eng/theory/colors/gallery/ (http://www.e-24.ru/eng/theory/colors/gallery/) |