CápaBMW fórum

Cápa BMW fórum => CápaBMW Wiki => A témát indította: bento - 2008. március 28. 08:23:04 am



Cím: E24 modelltörténet, adatok
Írta: bento - 2008. március 28. 08:23:04 am
BMW E24, 6-os széria

ÖSSZEFOGLALÓ TÁBLÁZAT:
Gyártó:Bayerische Motoren Werke AG (BMW)
Gyártásban:1976-1989
Darabszám:86,219
Típus előd: BMW E9
Típus utód:BMW E31
Osztály: felső középkategória
Karosszéria típusa:2 ajtós kupé
Felépítés:orrmotoros hátsókerék hajtású
Motorok:2,8liter – 3,5liter soros, hathengeres
Váltók:4 vagy 5 fokozatú kéziváltó, 3 vagy 4 fokozatú automata váltó
Tengelytáv:2626mm
Hossz: 4755-4815mm
Szélesség:1725-1740mm
Magasság: 1353-1365mm
Saját tömeg: 1470-1510kg
Tervező: Paul Bracq

Modelltörténet

Az E24 1976 márciusában a Genfi Autószalonon mutatkozott be, leváltva az 1965-től gyártott CS és CSL kupékat (E9). A gyártás 1976 márciusában indult két modellel, a 630CS-sel és a 633CSi-vel. A karosszéria Paul Bracq tervei alapján eleinte a Karmann műhelyben készült, de később már házon belül gyártották. Noha nagyon sok hasonlóságot mutatott az 1977-ben bemutatott 7-es sorozattal (E23), alapját mégis az E12 jelű 5-ös sorozat padlólemeze képezte. Paul Bracq, a BMW vezető dizájnere a belső teret az 1972-ben bemutatott 5-ös sorozat (E12) dizájnelemeire építette, a műszerfal az 5-ösben bemutatotthoz hasonlóan szinte körbeveszi a vezetőt. Ez a dizájnelem 25 éven keresztül határozta meg a BMW modelljeit (kivéve az M1-et). Összeségében ebből a típusból 86.219 darab készült. Az Alpina, a Hartge és a Schnitzer Motorsport cégek készítettek speciális (tuning) változatokat a típusból, többek között az Alpina B7turbó-coupét 243 kW-os (330 LE) teljesítménnyel

1978 júliusában mutatták be a jóval erősebb verziót, a 635CSi-t, amelyet szériában speciális áttételezésű (ún: close-ratio, kis áttételkülönbségű váltó) váltóval és fekete hátsó spoilerrel szállítottak.

1979-ben a  karburátoros 630CS-t a 628CSi modell váltotta, ebben az 528i-ből átemelt 2,8literes befecskendezős motort találjuk.

1982-ben (Európa) és 1983-ban (USA), az E24 változásokon esett át, amelyek nem annyira a külsejét érintették - bár némileg módosított belsőteret és külsőt kapott – inkább technikai jellegűek voltak. Az E24 megkapta az új 5-ös sorozat (E28) futómű- és motortechnikáját.  A belső térben az ajtók új fogantyúja és a kilincs tűnik fel elsőként. Kívülről az autó eleje és háta változott. Elöl nagyobb kötényt kapott, a hátsó lökhárítót pedig elhúzták a sárvédőig.  A 635CSi új erőforrást kapott, valamivel kisebb furattal és nagyobb lökettel 3430kcm-re csökkent az addigi 3453kcm-es lökettérfogat, és 5 sebességes váltóval, vagy automatával szerelték.

Európában 1984-ben mutatták be az M635CSi (http://capabmwforum.hu/index.php/topic,583.0.html)-t, amely egy E24, melyet a BMW M1 erőműve hajtott (az M88 kódú motor, amely 286LE-t tudott). 16”-os 3 részes BBS-ek és alacsonyabb spoiler jellemezte a modellt. A legtöbb M635CSi (http://capabmwforum.hu/index.php/topic,583.0.html)-t 415 mm-es TRX felnivel szerelték.

A második modellfrissítés – röviddel a gyártás leállítása előtt, 1987 májusában – a külső szempontjából szembetűnőbb volt. A lökhárítót elöl és hátul megnagyobbították és rugalmas résszel egészítették ki, amely képes volt elnyelni egy 15 km/h-s ütközést, és oldalt színrefújt műanyag burkolatot kapott. Az első spoiler is nagyobb lett. Műszakilag már használja az E34-es 5-ös technikáját, legszembetűnőbb a majd minden BMW típusba beszerelt ellipszoid fényszóró megjelenése az E24-ben. Ekkor történt a jellegzetes krómozott külső tükör lecserélése a sokkal kevésbé mutatós lakkozottra
1989 volt az E24 utolsó éve, áprilisban állt le a gyártás. Az E24 utódja a sokkal nehezebb BMW 8-as széria volt.

Sportkivitelek

1984-ben érkezett az E24 635CSi sportverziója, a BMW Motorsport GmbH. által tervezett, de a BMW AG-nál gyártott BMW M635CSi (http://capabmwforum.hu/index.php/topic,583.0.html), amelyet a BMW M1 motorjának alapjára épített, de átdolgozott, négyszelepes, két felülfekvő vezérműtengelyes, hat motor hajtott. (M1: szárazkateres olajozás, elektronikus gyújtás a Magneti-Marellitől, mechanikus magasnyomású befecskendezés a Kugelfischertől, kompresszió 9,0:1; M635CSi (http://capabmwforum.hu/index.php/topic,583.0.html): nedveskarteres olajozás, Digitale Motor-Elektronik (DME) a Bosch-tól, ami integrált gyújtás- és befecskendező rendszer, kompresszió: 10,5:1, katalizátorral: 9,8:1). 286 LE-t teljesített 6.500-as percenkénti fordulaton és 340Nm nyomatékot adott le 4.500-as fordulatnál, amely az 1.510kg üres tömegű autót 255km/h-ra gyorsította, a 100-as tempót 6,4 másodperc alatt érte el. Ez az autó bizonyos exportpiacokra (pl. USA) katalizátorral került, csökkentett teljesítménnyel, BMW M6 (http://capabmwforum.hu/index.php/topic,583.0.html) néven. Luxusverziója az USA-ban BMW L6 néven volt kapható (belül teljes bőrkárpitozás, hátul beépített hűtővel, elektromos ülésállítással).

Észak-Amerika és Japán

Míg a legtöbb piacon több különböző E24 kivitel volt elérhető, a szigorú kibocsátási szabályokkal rendelkező piacokon a kötelező katalizátor miatt egy időben csak egy modell volt kapható (kivétel ez alól az M6 (http://capabmwforum.hu/index.php/topic,583.0.html), ami párhuzamosan futott a többi típussal). Ez elsősorban Észak-Amerikát és Japánt érintette, ahol a BMW a következő modelleket szállította:

630CSimodellév: 1977-től 1978 1/2
633CSimodellév: 1978 1/2-tól 1984-ig
635CSimodellév: 1985-től 1989-ig
M6 (http://capabmwforum.hu/index.php/topic,583.0.html)modellév: 1987-től 1989-ig

Az első USA 6-os 1977-ben jelent meg, ez volt a 630CSi. Az autó a más piacokon kapható 630CS befecskendezős változata volt. A 3 literes motorja 176 LE-t és 251 Nm-t teljesített.

Az 1978-as modellév közepén a 630CSi-t a 633CSi váltotta. Az USA-ra és Japán-ra vonatkozó specifikációk: az M30 (http://capabmwforum.hu/index.php/topic,566.0.html)-as 3,2 literes motor 181 LE-t teljesített, 1984-ig gyártották. 1985-ben az autó új nevet kapott és ezzel együtt a lökettérfogatot 3,4 literre növelték, a teljesítmény 182 LE-re nőtt. A nagy különbség azonban a nyomatékban volt, míg a 3,2-es erőmű 195Nm-t teljesített 4000-es fordulaton, addig a 3,4-es motor már 214 Nm-t tudott 4000-es fordulaton.

Az 1983-as modellévtől, az Észak-amerikai és japán modellek is megkapták a más piacokon 1982-ben bemutatott változásokat, melyek a belső teret érintették. Ezeknek a modelleknek a karosszériája már az E28-on alapult, szemben az addigi E12-bázissal. Az első és hátsó felfüggesztést ugyancsak átdolgozták.

Az USA piac is megkapta a saját E24-es M szériáját 1987-ben, melyet azonban egyszerűen M6 (http://capabmwforum.hu/index.php/topic,583.0.html)-ra kereszteltek, és a kibocsátási szabályok miatt teljesítményét 256 LE-re csökkentették. (motorkód: S38)

1988-től az USA E24-eket is az M30 (http://capabmwforum.hu/index.php/topic,566.0.html)-as motor újabb, 3,4 literes verziójával szállítoták (ez először az E32 735i-ben mutatkozott be). Noha a szívosoron a 3,5 felirat volt olvasható, ez ugyanúgy 3,4 literes (3430kcm) volt, mit az előző verzió. Ennek a motornak a kompresszióját megnövelték, és az újabb Motronics motormenedzsmentet kapta. Az eredmény 208 LE és 305Nm volt. Valójában ez a motor megfelelt a más piacokon kapható hasonló motorok katalizátorral szerelt változatának.

Gyártott darabszámok:
ModellIdőszak  Darabszám
628CSi1979.06.-1987.05.  5.951
630CS(i)1975.10.-1979.08.  5.766
633CSi1975.10.-1984.09.  23.432
635CSi1978.06.-1989.04.  45.215
M635CSi (http://capabmwforum.hu/index.php/topic,583.0.html)1984.04.-1989.02.  5.855

Az E24-ben használt motorok
ModellHengerűrtartalom
cm3
furat/löket
mm
Hengerek/
szelepek
Teljesítmény
kW(LE)/ ford/perc-nél
Nyomaték
Nm ford/perc-nél
Max. sebesség
km/h
Gyorsulás
0-100, mp
Időszak
628CSi2.78886,0×80,06/12135(184)/ 5.800240/4.2002129,11979.06. - 1986.06.
630CS2.98689,0×80,06/12135(184)/ 5.800260/3.5002119,01975.10. - 1979.08.
633CSi3.21089,0×86,06/12147(200)/ 5.500285/4.3002187,91975.10. - 1979.08.
633CSi3.21089,0×86,06/12145(197)/ 5.500280/4.2502168,01979.09. - 1984.09.
635CSi3.45393,4×84,06/12160(218)/ 5.200304/4.0002257,31978.06. - 1982.08.
635CSi343092,0×86,06/12160(218)/ 5.200310/4.0002297,41982.09. - 1986.06.
635CSi kat343092,0×86,06/12136(185)/ 5.400290/4.0002178,31982.09. - 1986.06.
635CSi343092,0×86,06/12162(220)/ 5.700310/4.0002297,41986.07. - 1989.04.
635CSi kat343092,0×86,06/12155(211)/ 5.700305/4.0002258,11986.07. - 1989.04.
M635CSi345393,4×84,06/24210(286)/ 6.500340/4.5002556,41984.04. - 1989.04.
M6 (kat)345393,4x84,06/24191(256)/ 6.500330/4.5002456,91986.07. - 1989.04.



A BMW 628CSi-635CSi (E24) technikai adatai (kivéve az észak-amerikai és japán modelleket)

BMW628CSi630CS633CSi635CSi635CSiM635CSi (http://capabmwforum.hu/index.php/topic,583.0.html)
motor:6 hengeres, soros, előre beépítettua.ua.ua.ua.ua.
kompresszió9,3:19:19,3:19,3:110:110,5:1
üzemanyag ellátás:befecskendezés,
Bosch L-Jetronic
szimpla esőáramú karburátor,
Pierburg 4A1
befecskendezés,
Bosch L-Jetronic
befecskendezés,
Bosch L-Jetronic
befecskendezés,
Bosch Motronic
befecskendezés,
Bosch Motronic
benzintank:70 liter70 liter70 liter70 liter70 liter70 liter
vezérlés:12 szelep, SOHC,
duplex vezérműlánc
12 szelep, SOHC,
duplex vezérműlánc
12 szelep, SOHC,
duplex vezérműlánc
12 szelep, SOHC,
duplex vezérműlánc
12 szelep, SOHC,
duplex vezérműlánc
24 szelep, DOHC,
duplex vezérműlánc
hűtés:vízhűtés
váltó:4 sebességes (1979-től 5 sebességes) kéziváltó,
kívánságra 3 sebességes (1983-tól 4 sebességes) automata váltó
ua.ua.ua.ua.5 sebességes kéziváltó
elektromos rendszer12 voltos12 voltos12 voltos12 voltos12 voltos12 voltos
Első felfüggesztésMcPherson felfüggesztés, spirálrugók, stabilizátorua.ua.ua.ua.ua.
Hátsó felfüggesztésfüggetlen felfüggesztés csavarugóval és stabilizátorralua.ua.ua.ua.ua.
Fékek:tárcsfék elöl-hátul (280mm-272mm), szervórásegítés, mé.1984-től ABSua.ua.ua.ua.ua.
Kormányzásgolyósoros kormánymű szervó rásegítésselua.ua.ua.ua.ua.
Karosszéria:önhordó acéllemez karosszériaua.ua.ua.ua.ua.
Száraz tömeg:147014751495152014701510
Nyomtáv elöl/hátul:1422/14871422/14871422/14871430/14601430/14601430/1464
Kerékméret:195/70VR14195/70VR14195/70VR14195/70VR14205/70VR14220/55VR390 vagy 240/45VR415
Fogyasztás:15,516,516,5171518






Alpina modellek adatai

ModellHengerűrtartalom cm3Hengerek/ szelepekTeljesítmény
kW(LE)/ ford/perc-nél
Nyomaték Nm ford/perc-nélMaximális sebesség km/hGyorsulás, 0-100, másodpercIdőszakDarabszám
BMW Alpina 630 CS B22.9866/12170(230)/6.750270/ 5.0002306,91977.05.- 1982
BMW Alpina 633 CSi B83.2106/12176(240)/6.000309/ 4.0002326,81977.10.-1980.07.6
B9 3,5 Coupé3.4536/12180(245)/5.700320/ 4.0002387,31982.07.-1982.11.73
B9 3,5 Coupé/13.4306/12180(245)/5.700320/ 4.0002387,31982.08.-1985.12.2
B10 3,5 Coupé3.4306/12192(261)/5.800346/ 4.000 1985.07.-1987.06.44
B7 Turbo Coupé2.9866/12221(300)/6.000462/ 2.4002616,41978.12.-1982.02.153
B7S Turbo Coupé3.4536/12243(330)/5.800500/ 3.0002695,71982.05.-1982.0930
B7 Turbo Coupé/13.4306/12243(330)/5.700512/ 2.4002675,91984.04.-1987.08.110
B7 Turbo Coupé/1 (kat)3.4306/12235(320)/5.600520/ 2.3002656,11986.10.-1988.06.20

forrás: http://wikipedia.org




Cím: Re:E24 modelltörténet, adatok
Írta: kzolee - 2014. szeptember 17. 20:34:28 pm
Színek:

http://www.e-24.ru/eng/theory/colors/gallery/ (http://www.e-24.ru/eng/theory/colors/gallery/)