Cím: M30 motorok Írta: bento - 2008. április 02. 08:06:26 am BMW M30 motorok
(A cikkben zölddel olvashatók azok a pontosítások, amelyekre Boge hívta fel a figyelmemet, köszönet érte!) A BMW M30 egy soros hathengeres Otto-motor, amelyet a BMW egy időben az összes hathengeres modelljébe beépített. Eredetileg a 60-as évek végén fejlesztették ki, abból a robusztus M10 jelű blokk 2,5 literes 6 hengeressé bővítésével, amelyik a „Neue Classe” BMW 1500-ban mutatkozott be, rengeteg technikai újdonságot felsorakoztatva, mint a blokk 30 fokos döntését a kisebb magasság érdekében, a keresztöblítéses hengerfej és a lánchajtású OHC vezérlést, amely szelepemelő himbákon keresztül mozgatta a szelepeket. (még a cikkszáma is azonos egyes m10-m30 alkatrészeknek, pl. hajtókar, vezlánc, dugattyú, excenter, himba, szelep, HF csavar stb.) Az M30-at „nagy hatos”-ként is ismerik, ezt a becenevét az M20-as ("kishatos") szíjhajtásos SOHC vezérlésű 6 hengeres motor 70-es évek végi piacrakerülésekor kapta. Az M30 létezett karburátoros és befecskendezős változatban is, sőt, turbo feltöltős modellt is gyártott a BMW belőle. Az M30 hajtott jónéhány BMW kupét, E9-est és E24 (http://capabmwforum.hu/index.php/topic,562.0.html)-est az Európai Túraautó Bajnokságban (ETCC) a 70-es évektől a 80-as évek közepéig, valamint ebből fejlesztették ki a jóval erősebb, 24 szelepes, DOHC vezérlésű sport változatot verseny- és utcai célokra (M88). Az M30-nak egy gyári turbó változatát (M102B32, M102B35) építették az E23-as 7-es sorozatba, ahol 745i néven futott (az elnevezés oka, hogy a motor teljesítménye elérte egy 4,5 literes szívómotor teljesítményét). Az M30 sorhatos motor a valaha leghosszabb időn keresztül előállított erőmű a BMW-nél. A története a 1968-as E3-asokig és E9-esekig nyúlik vissza. Legutóbb az 1994-es E32 730i-be építették be. A hengerűrtartalom 2,5 és 3,5 liter közötti volt. A motor felső része gyakorlatilag elnyűhetetlen (Na ez sajnos nem igaz. Már az előd M10-nek is gyenge pontja volt a fej kenése. Középen egy függőleges furaton jön fel az olaj, ami egy lukacsos aljú csövön osztódik el a vezérműtengely felett. A lyukakból a himbákra csöpög-spriccel az olaj, így biztosítja a kenést. A középen elhelyezett furatos csavar alatt egy réz gyűrű van, ami az olaj szivárgását hivatott megakadályozni. A cső vékony falú, középen négyzetes keresztmetszetű. Sajnos a túl kicsi forgató nyomatékú meghúzás esetén az áteresztő csavar melett "elszökik" az olajnyomás, a túl erős meghúzáskor pedig ellapul az olajvezető cső. A pontatlan szerelés eredménye a gyorsan tönkremenő HF, aminek semmilyen előjele nincsen. Másik gond, ha "mosogatólével" töltik fel a motort. Sajna a 6 hengeres típusnál erre még inkább érzékeny az olaj elosztó cső, mert a silány olaj lerakódásokat képezhet a cső parányi lyukain, amitől megszűnik az aktuálisan eltömődött lyuk alatti himba kenése, gyakorlatilag pillanatok alatt beég a vezérlés, megáll a szelep és már tönkre is ment a motor. Persze ha valaki odafigyel az olajcsere periódusokra és minőségi olajjal jár, valamint a szerelést szakemberre bízza, akkor valóban szinte örök életű!!!), a vezérműláncot a motor élettartamára tervezték, és ki is tart addig, ha a láncfeszítőt rendszeresen karbantartják. A műanyag alkatrészek hajlamosak a meghibásodásra, azonban ezek olcsók és egyszerűen cserélhetőek. A hengerfej öntvény hajlamos a repedésre és vetemedésre túlmelegedés esetén, de hűtésrendszer időszakos ellenőrzésével, megfelelő időközönkénti olajcserével és más rutinműveletek elvégzésével ez kivédhető, és az M30 könnyedén teljesít 4-500.000km futást is. Motorvariációk, adatok
Felhasználás, vagyis a típusok, amikbe beépítették: E3 E9 E12 E23 E24 (http://capabmwforum.hu/index.php/topic,562.0.html) E28 E30 E32 E34 forrás: http://wikipedia.org Cím: Re:M30 motorok Írta: adam - 2012. február 25. 09:54:47 am Lehetne egy táblázatot túrni vhonnan az M30 motorok furat-löket adataival? (M10-ről valaki egyszer betett vhova)
Cím: Re:M30 motorok Írta: MR.V12 - 2012. február 25. 23:20:32 pm Az E32 reparaturanleitungom szerint az
M30B30:2986ccm furat/löket89x80mm 197LE/5800 275NM/4000 9.0:1CR M30B35:3430ccm furat/löket92x86mm 220LE/5700 315NM/5200 9.0:1CR Mindkét verzióhoz 5l motorolajat ír,5.75l filterrel,SAE 15W40 SF/CD. Annyit tennék hozzá,a saját tapasztalataimból,hogy számomra,minden szempontból,a BMW valaha épített legjobb motorja,a heteseimben is emberi fogyasztással,tették a dolgukat,folyamatosan túlterhelve,LPG-vel üzemeltetve,mégis megbízhatóan,meghibásodás nélkül üzemeltek. Abszolút NO:1! Cím: Re:M30 motorok Írta: BMW Józsi - 2012. március 11. 08:51:33 am A 35i-korai variánsa L-jettel ,kiegészítésként . :sm_68:
m30 b35 3453ccm 218le / 5200rpm 310nm / 4000rpm 1979-80 Cím: Re:M30 motorok Írta: jlaci74 - 2012. március 11. 17:25:16 pm Jó cikk, kaptam új infókat, köszi!
A táblázatban a bevezetés éve szerintem nem stimmel, legalább is nem mindenhol. 2,8-ast például már 1968-tól hozza az E9-be a Teilekatalog... Kérdésem: a blokkon hol találok jelölést ami utal ccm-re? Cím: Re:M30 motorok Írta: BMW Józsi - 2012. március 11. 18:09:11 pm Jó cikk, kaptam új infókat, köszi! Blokk oldalán /bal/ van a mágikus domborulat ,ami jelöli a térfogatot literben . :sm_68:A táblázatban a bevezetés éve szerintem nem stimmel, legalább is nem mindenhol. 2,8-ast például már 1968-tól hozza az E9-be a Teilekatalog... Kérdésem: a blokkon hol találok jelölést ami utal ccm-re? Cím: Re:M30 motorok Írta: p - 2012. március 11. 20:36:22 pm Lehetne egy táblázatot túrni vhonnan az M30 motorok furat-löket adataival? (M10-ről valaki egyszer betett vhova) Összeraktam egy táblázatot, csatolva. De örülnék, ha egy ténylegesen hozzáértő átnézné, javítaná, és pótolná azokat az adatokat, amiket én nem találtam. Cím: Re:M30 motorok Írta: I-scream - 2012. március 11. 20:59:15 pm Jó lett!
Apróság, hogy E28 Alpina B9-nél furat/löket sztem uaz, mint M5-nél, E34 3.8 M5-nél elgépelési hiba a hengerűrtartalomnál. De nagyon részletes :sm_68: Cím: Re:M30 motorok Írta: p - 2012. március 12. 21:22:01 pm Jó lett! Apróság, hogy E28 Alpina B9-nél furat/löket sztem uaz, mint M5-nél, E34 3.8 M5-nél elgépelési hiba a hengerűrtartalomnál. De nagyon részletes :sm_68: Elgépelés javítva, picit kiegészítve. Cím: Re:M30 motorok Írta: kzolee - 2013. május 31. 19:34:35 pm A BMW múzeumból eredeti M30 képek:
Cím: Re:M30 motorok Írta: kzolee - 2015. május 02. 08:44:45 am M30 Lego:
http://www.youtube.com/watch?v=IqxqWitz2-A (http://www.youtube.com/watch?v=IqxqWitz2-A) |