Cím: az "eta" motor Írta: sixpack525i - 2008. április 02. 20:23:19 pm Tudnivalók-történelem
BMW az eta motort elsősorban az amerikai piac igényeinek fejlesztette ki. Alapvetően egy kis fordulatú, nyomatékra hangolt motorról van szó. Az 525e megnevezés a görög "éta" betűből származik, ami a hatásfokot jelöli. A motor gyári m20b27 megnevezése is mutatja, hogy egy m20 alapú hathengeres az erőforráss, ami a b20-ból lett kifejlesztve. A menetteljesítmények megegyeznek az 520i modellel, de a fogyasztás jóval azalatt marad. A motor karakterisztikája némileg ellentmond a BMW filozófiájának: a lehető legtöbb nyomaték alacsony fordulaton kis fogyasztás mellett. A legfontosabb jellemzők illetve különbségek a 20i modellhez képest: - hengerűrtartalomnövelés 2,7 literre - szívósor meghosszabbítása - vezérlési idők hozzáigazítása - súrlódások csökkentése a kevesebb csapágyazással ellátott vezérműtengely illetve a könnyebb szeleprugók által - magas sűrítés a nem kat-os modelleknél - vezérlés vezérműszíj által Az eta motorok keverékképzése bosch motronic segítségével történik. Meg nem erősített információk szerint az USA piacon kezdeti időszakban voltak L-jetes változatok is. Az 525e 1983 márciusában debütált. Lehetett kérni 5 sebességes kéziváltóval illetve 4 fokozatú automata váltóval (4hp-22). Az automata váltós modellt csak 1983 szeptemberétől lehetett rendelni. 520i-vel szemben az 525e elöl hűtött illetve hátul is tárcsafékekkel rendelkezett, erősebb nagyházas difit, erősebb kéziváltót (Getrag 260, 240 helyett) valamint nagyobb harditárcsát kapott a nagyobb nyomaték miatt. Később (85-86 fordulóján) az 525e-t kettőstömegű lendkerékkel szerelték, így a nagy hardit lecserélték kis harditárcsára. Az eta motort az e30as széria is megkapta, ámbár a faceliftnél (nagylámpás) abbahagyták a gyártását. Eta verziók: 525e Kat nélkül ( 8/85-ig) Sűrítés 11:1, 125le 4250 fordulat/percnél, 240 Nm 3250U/min, kétjeladós motronic, szelepátmérők: 40/34, veztengelycsapágyazás: 4, púpos dugattyú, dugattyún csak a szívószelep helye van bemarva, kisebb az égéstér, mint a hengerfurat. (ezt a tipust legkönnyebben a szelepfedélen található "hidegindító"-ról lehet felismerni, vmint a váltóharangban lévő dupla jeladókról. 525e kat nélkül (9/85-tól) Sűrítés 10,2:1, 129le 4250 U/min, 240 Nm 3250U/min, kétjeladós motronic, szelepátmérők: 40/34, veztengelycsapágyazás: 4, enyhén púpos dugattyú, dugattyún csak a szívószelep helye van bemarva, kisebb az égéstér, mint a hengerfurat. Alapjárati szeleppel rendelkezik, aminek külön kis vezérlődoboza van. 525e Kat ( 12/86-ig) Sűrítés 9:1, 122le 4250 U/min, 230 Nm 3250U/min, kétjeladós motronix, szelepek: 40/34, veztengelycsapágyazás: 4, homorú dugattyútető, szívószelep helye bemarva, kisebb az égéstér, mint a hengerfurat. Alapjárati szeleppel rendelkezik, aminek külön kis vezérlődoboza van. 525e Kat (12/86 - 9/87) Sűrítés 8,5:1 (valahol 8.8 van megadva, de tapasztalatok szerint 8,5), 129le 4800 U/min, 230 Nm 3200U/min, elöljeladós motronic, szelepátmérők: 42/36, veztengelycsapágyazás: 4, dugattyútető félkör alakban, nagy szelepek, a hengerfej mechanikailag azonos a 325i-ével, de az olajfuratok mások. Alapjárati motorral rendelkezik! 525e Kat (ab 9/87) Sűrítés 8,5:1 (valahol 8.8 van megadva, de tapasztalatok szerint 8,5), 129le 4800 U/min, 230 Nm 3200U/min, elöljeladós motronic, szelepátmérők: 42/36, veztengelycsapágyazás : 7, dugattyútető félkör alakban, nagy szelepek, a hengerfej a 325i-ével TELJESEN megegyezik, csak a vezérműtengely más. 86/12-től a katos eta modellek végig duplacsövű kipufogórendszerrel rendelkeznek. '85 végétől lehetett kérni programkapcsolós automata váltóval is. |