CápaBMW fórum

Cápa BMW fórum => CápaBMW Wiki => A témát indította: bento - 2008. április 02. 08:06:26 am



Cím: M30 motorok
Írta: bento - 2008. április 02. 08:06:26 am
BMW M30 motorok
(A cikkben zölddel olvashatók azok a pontosítások, amelyekre Boge hívta fel a figyelmemet, köszönet érte!)

A BMW M30 egy soros hathengeres Otto-motor, amelyet a BMW egy időben az összes hathengeres modelljébe beépített.  Eredetileg a 60-as évek végén fejlesztették ki, abból a robusztus M10 jelű blokk 2,5 literes 6 hengeressé bővítésével, amelyik a „Neue Classe” BMW 1500-ban mutatkozott be, rengeteg technikai újdonságot felsorakoztatva, mint a blokk 30 fokos döntését a kisebb magasság érdekében, a keresztöblítéses hengerfej és a lánchajtású OHC vezérlést, amely szelepemelő himbákon keresztül mozgatta a szelepeket. (még a cikkszáma is azonos egyes m10-m30 alkatrészeknek, pl. hajtókar, vezlánc, dugattyú, excenter, himba, szelep, HF csavar stb.) Az M30-at „nagy hatos”-ként is ismerik, ezt a becenevét az M20-as ("kishatos") szíjhajtásos SOHC vezérlésű 6 hengeres motor 70-es évek végi piacrakerülésekor kapta.

Az M30 létezett karburátoros és befecskendezős változatban is, sőt, turbo feltöltős modellt is gyártott a BMW belőle.

Az M30 hajtott jónéhány BMW kupét, E9-est és E24 (http://capabmwforum.hu/index.php/topic,562.0.html)-est az Európai Túraautó Bajnokságban (ETCC) a 70-es évektől a 80-as évek közepéig, valamint ebből fejlesztették ki a jóval erősebb, 24 szelepes, DOHC vezérlésű sport változatot verseny- és utcai célokra (M88).

Az M30-nak egy gyári turbó változatát (M102B32, M102B35) építették az E23-as 7-es sorozatba, ahol 745i néven futott (az elnevezés oka, hogy a motor teljesítménye elérte egy 4,5 literes szívómotor teljesítményét).

Az M30 sorhatos motor a valaha leghosszabb időn keresztül előállított erőmű a BMW-nél. A története a 1968-as E3-asokig és E9-esekig nyúlik vissza. Legutóbb az 1994-es E32 730i-be építették be. A hengerűrtartalom 2,5 és 3,5 liter közötti volt.

A motor felső része gyakorlatilag elnyűhetetlen (Na ez sajnos nem igaz. Már az előd M10-nek is gyenge pontja volt a fej kenése. Középen egy függőleges furaton jön fel az olaj, ami egy lukacsos aljú csövön osztódik el a vezérműtengely felett. A lyukakból a himbákra csöpög-spriccel az olaj, így biztosítja a kenést. A középen elhelyezett furatos csavar alatt egy réz gyűrű van, ami az olaj szivárgását hivatott megakadályozni. A cső vékony falú, középen négyzetes keresztmetszetű. Sajnos a túl kicsi forgató nyomatékú meghúzás esetén az áteresztő csavar melett "elszökik" az olajnyomás, a túl erős meghúzáskor pedig ellapul az olajvezető cső. A pontatlan szerelés eredménye a gyorsan tönkremenő HF, aminek semmilyen előjele nincsen. Másik gond, ha "mosogatólével" töltik fel a motort. Sajna a 6 hengeres típusnál erre még inkább érzékeny az olaj elosztó cső, mert a silány olaj lerakódásokat képezhet a cső parányi lyukain, amitől megszűnik az aktuálisan eltömődött lyuk alatti himba kenése, gyakorlatilag pillanatok alatt beég a vezérlés, megáll a szelep és már tönkre is ment a motor. Persze ha valaki odafigyel az olajcsere periódusokra és minőségi olajjal jár, valamint a szerelést szakemberre bízza, akkor valóban szinte örök életű!!!), a vezérműláncot a motor élettartamára tervezték, és ki is tart addig, ha a láncfeszítőt rendszeresen karbantartják. A műanyag alkatrészek hajlamosak a meghibásodásra, azonban ezek olcsók és egyszerűen cserélhetőek. A hengerfej öntvény hajlamos a repedésre és vetemedésre túlmelegedés esetén, de hűtésrendszer időszakos ellenőrzésével, megfelelő időközönkénti olajcserével és más rutinműveletek elvégzésével ez kivédhető, és az M30  könnyedén teljesít  4-500.000km futást is.

Motorvariációk, adatok

MotorHengerűrtartalom      TeljesítményNyomaték              Bevezetés
M30B252,5 L (2494 cm³)150 LE/ 5.500215 Nm / 4.0001981
M30B28LE2,8 L (2788 cm³)184 LE/ 5.800240 Nm / 4.2001979
M30B303,0 L (2986 cm³)184 LE/ 5.800255 Nm / 3.5001976
ua.188 LE/ 5.800260 Nm / 4.0001986
M30B333,3 L (3210 cm³)197 LE/ 5.500285 Nm / 4.3001979
M30B33LAEua.252 LE/ 5.200380 Nm / 4.0001980
M30B33LEua.197 LE/ 5.500280 Nm / 4.3001976
M30B353,5 L (3430 cm³)211 LE/ 5.700305 Nm / 4.0001986
M30B35Mua.185 LE/ 5.400290 Nm / 4.0001984
ua.218 LE/ 5.500310 Nm / 4.0001982
M30B35MAEua.252 LE/ 4.900380 Nm / 2.2001982

Felhasználás, vagyis a típusok, amikbe beépítették:
E3
E9
E12
E23
E24 (http://capabmwforum.hu/index.php/topic,562.0.html)
E28
E30
E32
E34


forrás: http://wikipedia.org


Cím: Re:M30 motorok
Írta: adam - 2012. február 25. 09:54:47 am
Lehetne egy táblázatot túrni vhonnan az M30 motorok furat-löket adataival?  (M10-ről valaki egyszer betett vhova)


Cím: Re:M30 motorok
Írta: MR.V12 - 2012. február 25. 23:20:32 pm
Az E32 reparaturanleitungom szerint az
M30B30:2986ccm  furat/löket89x80mm  197LE/5800  275NM/4000  9.0:1CR
M30B35:3430ccm  furat/löket92x86mm  220LE/5700  315NM/5200  9.0:1CR
Mindkét verzióhoz 5l motorolajat ír,5.75l filterrel,SAE 15W40 SF/CD.
Annyit tennék hozzá,a saját tapasztalataimból,hogy számomra,minden szempontból,a BMW valaha épített legjobb motorja,a heteseimben is emberi fogyasztással,tették a dolgukat,folyamatosan túlterhelve,LPG-vel üzemeltetve,mégis megbízhatóan,meghibásodás nélkül üzemeltek.
Abszolút NO:1!


Cím: Re:M30 motorok
Írta: BMW Józsi - 2012. március 11. 08:51:33 am
A 35i-korai variánsa L-jettel ,kiegészítésként .                :sm_68:

m30 b35   3453ccm     218le / 5200rpm     310nm / 4000rpm      1979-80     


Cím: Re:M30 motorok
Írta: jlaci74 - 2012. március 11. 17:25:16 pm
Jó cikk, kaptam új infókat, köszi!
A táblázatban a bevezetés éve szerintem nem stimmel, legalább is nem mindenhol.
2,8-ast például már 1968-tól hozza az E9-be a Teilekatalog...

Kérdésem: a blokkon hol találok jelölést ami utal ccm-re?



Cím: Re:M30 motorok
Írta: BMW Józsi - 2012. március 11. 18:09:11 pm
Jó cikk, kaptam új infókat, köszi!
A táblázatban a bevezetés éve szerintem nem stimmel, legalább is nem mindenhol.
2,8-ast például már 1968-tól hozza az E9-be a Teilekatalog...

Kérdésem: a blokkon hol találok jelölést ami utal ccm-re?


Blokk oldalán /bal/ van a mágikus domborulat ,ami jelöli a térfogatot literben .               :sm_68:


Cím: Re:M30 motorok
Írta: p - 2012. március 11. 20:36:22 pm
Lehetne egy táblázatot túrni vhonnan az M30 motorok furat-löket adataival?  (M10-ről valaki egyszer betett vhova)

Összeraktam egy táblázatot, csatolva.
De örülnék, ha egy ténylegesen hozzáértő átnézné, javítaná, és pótolná azokat az adatokat, amiket én nem találtam.


Cím: Re:M30 motorok
Írta: I-scream - 2012. március 11. 20:59:15 pm
Jó lett!
Apróság, hogy E28 Alpina B9-nél furat/löket sztem uaz, mint M5-nél, E34 3.8 M5-nél elgépelési hiba a hengerűrtartalomnál. 
De nagyon részletes :sm_68:


Cím: Re:M30 motorok
Írta: p - 2012. március 12. 21:22:01 pm
Jó lett!
Apróság, hogy E28 Alpina B9-nél furat/löket sztem uaz, mint M5-nél, E34 3.8 M5-nél elgépelési hiba a hengerűrtartalomnál. 
De nagyon részletes :sm_68:

Elgépelés javítva, picit kiegészítve.


Cím: Re:M30 motorok
Írta: kzolee - 2013. május 31. 19:34:35 pm
A BMW múzeumból eredeti M30 képek:


Cím: Re:M30 motorok
Írta: kzolee - 2015. május 02. 08:44:45 am
M30 Lego:

http://www.youtube.com/watch?v=IqxqWitz2-A (http://www.youtube.com/watch?v=IqxqWitz2-A)