CápaBMW fórum
2024. november 24. 03:20:38 am *
Üdvözlünk, Vendég. Kérlek jelentkezz be vagy regisztrálj.

Jelentkezz be a felhasználóneveddel, jelszavaddal és add meg a munkamenet hosszát
 
   Főoldal   Súgó Keresés Bejelentkezés Regisztráció  
Oldalak: [1]   Le
  Nyomtatás  
Szerző Téma: BMW E24 M635CSi és M6 modellek  (Megtekintve 17544 alkalommal)
bento

Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 1035


I run the Death Star


« Dátum: 2008. április 30. 11:42:44 am »

BMW E24 M635CSi és M6

A BMW Motosport az E24 6-os széria alapjaira építve fejlesztette ki a ennek a gyönyörű és eredendően is jó erőben lévő GT-nek a sportváltozatát M635CSi néven. Noha Európában soha nem jelölték M modellnek, Észak-Amerikában hivatalosan is M6-ként került forgalomba, egyrészt a név egyszerűsítése miatt, másrészt, hogy egy szintre emeljék a kor M-vonalával, az M5-tel és az M3-mal.
Mint a 6-os széria minden tagját, az M635CSi/M6-ot is dingolfingi gyártósoron szerelték össze, melyhez a karosszéria az osnabrücki Karmann üzemből érkezett. A BMW Motorsport az M1-ben bemutatott erőforrás némileg módosított változatát, az M88 és az S38 típusjelű, dupla vezérműtengelyes sorhatos erőművet építette bele, a karosszériát megerősítette és egy-két apróbb változtatással növelte a leszorítóerőt.

Természetesen az M635CSi jóval olcsóbb volt az M1-nél, így a 457 kiválasztotton túl még 5.855 ember élvezhette ezt a csodálatos motort (akikhez később csatlakozott 2.180 boldog M5 tulaj), azonban olcsónak nem volt mondható, hiszen így is egy 911 Turbo vagy egy Ferrari Mondial árát kellett kifizetni a kasszánál. De nem volt autó a piacon, amiben ez az erő ilyen kényelemmet, 4 személyre szóló tágassággal, luxussal párosult volna! A '80-as évek közepén 255km/h-s sebességet, 6,4-es gyorsulást csak néhány szupersportkocsi volt képes teljesíteni. Például a Lamborghini Countach LP500 csak egy hajszállal volt gyorsabb! Ez nem lett volna lehetséges az M1 motorja nélkül.


Design

Az M635CSi gyártásának öt éve alatt volt néhány jelentős műszaki változtatás, emellett bizonyos alkatrészek típushibáit (szeleprugó, kétrészes felni) is kijavították a gyártási időszakban. Ezen túlmenően a katalizátorral szerelt S38 motor Európa „balkormányos” részén is elérhető opcióvá vált az 1986. novemberi gyártástól kezdődően (két hónappal azt követően, hogy Észak-Amerikában ez lett az M6-osok széria motorja). Szintén 1986-tól volt rendelhető bizonyos piacokon a hátsó két ülés közé beépített tárolóegység ami egyben klímaként is működött
, illetve a Shadowline  (krómmentes) külső is felkerült az választható extrák listájára.


A legerőteljesebb kozmetikai változás az 1987. júniusi gyártással indult. Ekkor cserélték le a 6-os kecses, oldalt a kerékjáratig elhúzott króm lökhárító-részét egy nagyobb, színre festett elemre. Ezzel együtt a régi halogén fényszórót és ködlámpákat ellipszoidra cserélték. Az utóbbit az átszabott első szpoilerrel együtt a sima 6-os széria is megkapta. Végül, de nem utolsó sorban ekkor kapott új, ergonomikus váltógombot, amely egy évvel korábban az E32 7-es szériában mutatkozott be valamint a Highline kivitelnél választható extra lett a teljes nappa bőrbelső, ami akkor már az USA M6 modellen széria volt. (Minden „nagyütközős” jobbkormányos M635CSi nappa bőrözéssel jött ki a gyárból.) Az utolsó változtatást 1989. szeptemberében vezették be, amikor az elektromosan állítható ülés kezelő gombjai a középkonzolról az ülés külső oldalára kerültek.

Noha nagy technikai változások nem voltak az észak-amerikai piacra készült M6-osok gyártási időszakában, jó néhány apró kozmetikai különbség van az 1987 június előtt készült M6-osok, és az ez időpont után gyártottak között. A régebbi modellnek hatalmas, a helyi törvények által előírt 5mph-s ütközést elviselő lökhárítója volt, valamint az első szpoilere a 1985-87 közti széria USA modellekével egyezett, azzal a kis különbséggel, hogy az olajhűtő számára egy külön légbeömlő volt rajta. A későbbi modell ezzel szemben az európai faceliftes modell lökhárítóját és szpoilerét kapta az ellipszoid fényszóróval és ködlámpával együtt. Az új váltógomb szintén bekerült ebbe a modellbe is. Az 1987. június után gyártott  USA M6-osok kaptak vezetőoldali légzsákot, de hiányzott belőlük a bőrrel bevont műszerfal és a bőr felső ajtóborítás, de továbbra is nappa bőrrel húzták be az ülést, a középkonzolt, az alsó ajtóborítást, a kesztyűtartó ajtaját, az A és B oszlopot és a napellenzőket.


Motor

Az M88 és S38 jelű motorok a középmotoros BMW M1 sportkocsi számára kifejlesztett 24 szelepes sorhatos erőműből alakultak ki. Az elődhöz hasonlóan mindkét típusú motornak 4 szelepes, keresztöblítéses hengerfeje van, 37mm-es szívó és 32mm-es kipufogó szelepekkel, két darab 264 fokos vezérműtengellyel. Lökettérfogata 3.453cm3, mely a 93,4mm-es furatból és 84mm-es löketből jön össze. Noha ezek az adatok is egyeznek az elődéivel, az M635CSi és az M6 M88-as és S38-as jelű motorjai egyedi dugattyúkat és hajtókarokat kaptak, és egy fejlettebb benzin befecskendező rendszert is, a Bosch ML-Jetronic-ot, a kompressziója 10,5:1-re nőtt. Költségkímélésből mindkét motorban a standard M30-as acél főtengelye forog, normál „nedveskarteres” olajozással. A szárazkartereshez képest ez súlypontemelkedést jelent, amit a motor 30 fokos megdöntésével kompenzáltak. A legtöbb kisebb egység, mint pl. a gyújtásrendszer megegyezik a sima 6-osban használttal. Teljesítménye mindezen változtatásokkal az M1-hez képest 9LE-vel és 16 Nm-rel nőtt.

Az M88 egy katalizátor nélküli erőforrás. 10,5:1 kompressziójával és szimpla vezérműláncával egyező az EU specifikációs M5 motorjával. Teljesítménye 286LE 6.500-as fordulatnál, maximális nyomatéka 340Nm 4.500-as fordulatnál. Az M88-as azonosítható a szelepfedélen lévő BMW emblémáról és a BMW vagy M Power feliratról.

Az S38-as a motor „tiszta” változata, amely Észak-Amerikában mutatkozott be, de később elérhető opció volt más piacokon is. Ebben duplex (kétsoros) vezérműláncot találunk, kompresszióját a katalizátor miatt 9,8:1-re csökkentették. Teljesítménye 256LE-re, nyomatéka 330Nm-re csökkent 6.500-as illetve 4.500-as fordulatszámoknál. Az S38 szelepfedelén „BMW M Power” felirat olvasható, azonban BMW embléma nem található rajta.


Hajtáslánc

Minden M635CSi-t és M6-ot a Getrag280/5-ös ötsebességes váltóval szereltek. Az egyes fokozatok áttételei a következők: 3,51 (1), 2,08 (2), 1,35 (3), 1,00 (4),  0,81 (5). A differenciálmű áttétele 3,73:1, kivéve az észak-amerikai M6 modelleknél, ahol 3,91:1-es végáttételt használtak. Mindet sperrdifferenciállal szerelték a max. 25%-os zárással.


Felfüggesztés

Az M635CSi/M6 modellek felfüggesztése technikailag megegyezik a normál 6-os sorozatéval, azonban a BMW Motorsportnál finomhangoláson esett át a következők szerint:

- 1cm-rel leültették
- megnövelték az utánfutást
- a rugók keménységét 15%-kal növelték
- hátul progresszív rugókat kapott
- speciálisan hangolt Bilstein lengéscsillapítókkal szerelték

A önszintező hátsó futómű választható extraként szerepelt, kivéve az M6-nál, ahol szériatartozék volt.


Kormányzás

Az M635CSi-n és az M6-on használt szervó rásegítéses ZF golyósoros kormánymű megegyezik a normál 635CSi-nél használttal, áttétele 15,7:1. A 635CSi-hez hasonlóan az utolsó, 1989-es modellévben már a ZF sebességfüggő Servotronic kormányművével szállították.


Fékek és gumik

Az M635CSi és az M6 megnövelt méretű, 300mm-es hűtött első féktárcsát kapott, melyet négydugattyús féknyergek lassítottak. A tömör, 284mm-es hátsó tárcsa megegyezik a normál 6-oséval, az ABS szériatartozék volt.

Az M635CSi két kerék- és gumimérettel volt kapható. A korai EU modelleken a normál 6-os metrikus (390x165mm) keréktárcsája volt, 220/55VR390-es Michelin TRX-ekkel szerelve. Extraként (bizonyos piacokon alapból) rendelhető volt a nagyobb, 2 darabból álló pókhálós alufelni 415x195mm-es méretben. Ezekre a felnikre 240/45VR415 méretű Michelin TRX abroncsokat szereltek. Miután a 2 darabos felniken rendszeresen repedések jelentkeztek, illetve eltörtek, a gyár ugyanolyan mintázatú és méretű, de egy darabos felnire cserélte 1987. júniusától. Az észak-amerikai M6-osok a kezdetektől fogva ezekkel a nagyobb, egy darabos felnikkel kerültek piacra.


Külső és belső megjelenés

Az M635CSi/M6-nak van néhány vizuális jegye, ami alapján a sima 6-osoktól megkülönböztethetjük. Majdnem minden karosszéria elem megegyezik a többi E24-esével, még a színre fújt hátsó szpoiler gumi éllel.  Az egyetlen különbség a mélyebbre nyúló, alul bordázott első szpoiler, amelyeket a facelift előtti modellekre szereltek. Van továbbá két M embléma, egy a csomagtartótetőn, egy a hűtőrácson, bár rendelésre ezeket elhagyták az autóról. Továbbá a külső tükrök házát az autó színére fújták, szemben a facelift előtti egyéb E24 modellekével, amelyek krómozottak voltak. Az 1987. évközepi facliftet követően a többi 6-os is megkapta az M első szpoilerét, így innentől az M635CSi-t csak az M emblémáról (ha volt) és a nagyobb kerekekről volt felismerhető. A sima 6-oshoz hasonlóan az M635CSi is rendelhető volt Shadowline (krómmentes) kivitelben 1986-tól, de nem minden színben.

Minden észak-amerikai M6-osnak egyedi hűtőrácsa van, és a csomagtartótetőn ott látható az M6 embléma. A sima észak-amerikai 6-osoktól eltérően van továbbá egy hátsó szpoilerük, és a későbbi, egydarabos pókháló metrikus alufelnivel gurultak ki a gyárból. 1987. júniusáig a bumfordi kibírja-az-5mérföldes-ütközést lökhárítóval került forgalomba minden 6-os Észak-Amerikában. Ugyanezen időszakban az M6-osok első szpoilere eltért a sima 6-osétól, plusz légbeömlők voltak rajta. 1987. júliusától ellipszoid fényszórókat találunk az autókban és kecsesebb „2,5 mérföldes” lökhárítókat, amelyek ránézésre megegyeztek a hasonló korú EU modellekéivel.  Az első szpoiler is megegyezett minden ebben az időszakban gyártott 6-oson. Az észak-amerikai piacra csak a krómos külsejű (nem Shadowline) kivitelt gyártották.

Az M635CSi belseje lényegében megegyezett a normál 6-oséval. Az egyetlen, valóban egyedi elem a műszerfal-egység volt, amely 280 km/h-ig skálázott órát és a  fordulatszám mérőben a fogyasztásmérő helyén egy M logót tartalmazott.  Ezen kívül minden M635CSi-t háromküllős M-Technik kormánnyal (kivéve a légzsákos kiviteleket) és a normál 6-osból már ismert sportülésekkel szállítottak, bár bizonyos piacokon lehetett rendelni a szintén ismert „fotelekkel” is. Végül, de nem utolsó sorban az akkumulátor a csomagtartóba került a kedvezőbb súlyeloszlás kedvéért.

Az M6 belseje némileg eltér az M635CSi-től. A műszeregység ugyanaz, amit az európai verzióba építettek, azzal a különbséggel, hogy kétféle (km/h, mph) skálázás volt rajta.  Azonban az alapfelszereltsége magasabb volt, elektromosan állítható bőr sportülések a vezető oldalán memóriával, elektromos tolótető, tempomat, légkondi, hátsó árnyékoló roló és 8 hangszórós am/fm kazettás hangrendszer. Az amerikai modellek belső terét tovább javították a nappabőr borítással a Highline és a Halfline modelleknél is, valamint a két hátsó ülés közti tárolóegység amely egyben klímaként is működik. 1988-tól ezen a piacon széria a vezető oldali légzsák is. A Kanadába szállított darabokban alap volt a két fűthető első ülés, az USA modelleken ez volt az egyetlen rendelhető gyári extra.

Az M635CSi luxusának fokozására az 1987 évközepi facelift részeként a BMW bemutatta a Highline belsőt, mint extrát. Ez annyit tesz, hogy nem minden balkormányos faceliftes autó szükségképpen Highline felszereltségű (ahogy gyakran állítják), hanem van néhány faceliftes balkormányos modell, amely nem kapott Highline felszereltséget.

A Highline belső kézzel varrott nappabőr borítást jelent az üléseken, a középkonzolon, az ajtókárpitokon, a kesztyűtartó ajtón, a napellenzőkön, az oszlopokon, a műszerfalon. Ez a kivitel alap volt az 1987. júniusa előtt gyártott észak-amerikai M6-osoknál és a „nagy ütközős” angol piacos M635CSi esetében is. Bizonyos piacokon a Highline kivitel rendelhető extra felszerelésként szerepelt.

1987. júliusában a Highline kivitel egy különleges változata mutatkozott be az USA M6-osoknál, azt követően, hogy az észak -amerikai BMW képviselet sok esetben kénytelen volt műszerfalat cserélni ennél a típusnál, amelyek a napsütés hatására mentek tönkre az USA melegebb területein. 

A félhivatalosan Halfline-nak nevezett kivitel belső tere annyiban különbözött a Highline-tól, hogy a műszerfal és az ajtóborítás felső része nem bőrrel volt borítva.


Kiegészítők

Általánosságban elmondható, hogy az M635CSi modellek alapfelszereltsége évről évre javult. A gyártás időpontjától és a piactól függően a következő extrákat találhatjuk a listán: pókhálós könnyűfém felnik, metálfény, Shadowline (krómmentes) külső megjelenés, fényszórómosó berendezés, bőr kárpitozás, légkondi, hátsó légkondi és tároló, elektromos működtetésű első ülések vezetőoldali memóriával, fűthető ülések, elektromos működtetésű napfénytető, hátsó árnyékoló roló, hátsó fejtámla és különböző audio rendszerek.


Különleges kiadású modellek

Hivatalosan nem létezett „Special edition” az M635CSi és M6 modellekből. Azonban a BMW UK kínálta a balkormányos M635CSi egy nem hivatalos „Motorsport edition” modelljét, három speciális szín-belső kombinációban: Misano-red fekete nappabőr kárpittal Highline kivitelben, Nogaro silver metallic szintén  fekete nappabőr kárpittal Highline kivitelben és Macao blue metallic lótuszfehér nappabőr kárpittal Highline kivitelben. A Motorsport editiont összesen 23 példányban, egy összefüggő csomagban gyártották 1988 végén, felszereltsége a megszokott UK M635CSi szinten túl tartalmazta a Shadowline külső megjelenést és a jól ismert M csíkokat az üléseken.


Gyártott darabszámok

EU (balkormány, katalizátor nélkül):3.283db1983.12. - 1988.12.
EU (jobbkormány, katalizátor nélkül):524db1984.09. - 1989.02.
EU (balkormány, katalizátorral):117db1986.11. - 1988.12.
USA (balkormány, katalizátorral):1.767db1986.09 - 1988.09.
JAP (jobbkormány katalizátorral):164db1986.09. - 1988.03.



forrás: bmwregistry.com
« Utoljára szerkesztve: 2008. május 16. 21:44:21 pm írta bento » Naplózva

e24 635csi 1984, "A legszebb cápa" díj nyertese (2008. Budaörs)
<(*¿*)>
bento

Nem elérhető Nem elérhető

Hozzászólások: 1035


I run the Death Star


« Válasz #1 Dátum: 2008. május 08. 10:12:01 am »

Lehet, hogy hülyeséget kérdezek, de Japánba minek gyártottak balkormányos 6-ost?


semmiért, elírtam, javítva
köszi!
Naplózva

e24 635csi 1984, "A legszebb cápa" díj nyertese (2008. Budaörs)
<(*¿*)>
Oldalak: [1]   Fel
  Nyomtatás  
 
Ugrás:  

A MySQL adatbázis használatával A PHP programnyelven íródott Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2011, Simple Machines Szabványos XHTML 1.0! Szabványos CSS!