BMW E24, 6-os szériaÖSSZEFOGLALÓ TÁBLÁZAT: Gyártó: | Bayerische Motoren Werke AG (BMW) |
Gyártásban: | 1976-1989 |
Darabszám: | 86,219 |
Típus előd: | BMW E9 |
Típus utód: | BMW E31 |
Osztály: | felső középkategória |
Karosszéria típusa: | 2 ajtós kupé |
Felépítés: | orrmotoros hátsókerék hajtású |
Motorok: | 2,8liter – 3,5liter soros, hathengeres |
Váltók: | 4 vagy 5 fokozatú kéziváltó, 3 vagy 4 fokozatú automata váltó |
Tengelytáv: | 2626mm |
Hossz: | 4755-4815mm |
Szélesség: | 1725-1740mm |
Magasság: | 1353-1365mm |
Saját tömeg: | 1470-1510kg |
Tervező: | Paul Bracq |
ModelltörténetAz E24 1976 márciusában a Genfi Autószalonon mutatkozott be, leváltva az 1965-től gyártott CS és CSL kupékat (E9). A gyártás 1976 márciusában indult két modellel, a 630CS-sel és a 633CSi-vel. A karosszéria Paul Bracq tervei alapján eleinte a Karmann műhelyben készült, de később már házon belül gyártották. Noha nagyon sok hasonlóságot mutatott az 1977-ben bemutatott 7-es sorozattal (E23), alapját mégis az E12 jelű 5-ös sorozat padlólemeze képezte. Paul Bracq, a BMW vezető dizájnere a belső teret az 1972-ben bemutatott 5-ös sorozat (E12) dizájnelemeire építette, a műszerfal az 5-ösben bemutatotthoz hasonlóan szinte körbeveszi a vezetőt. Ez a dizájnelem 25 éven keresztül határozta meg a BMW modelljeit (kivéve az M1-et). Összeségében ebből a típusból 86.219 darab készült. Az Alpina, a Hartge és a Schnitzer Motorsport cégek készítettek speciális (tuning) változatokat a típusból, többek között az Alpina B7turbó-coupét 243 kW-os (330 LE) teljesítménnyel
1978 júliusában mutatták be a jóval erősebb verziót, a 635CSi-t, amelyet szériában speciális áttételezésű (ún: close-ratio, kis áttételkülönbségű váltó) váltóval és fekete hátsó spoilerrel szállítottak.
1979-ben a karburátoros 630CS-t a 628CSi modell váltotta, ebben az 528i-ből átemelt 2,8literes befecskendezős motort találjuk.
1982-ben (Európa) és 1983-ban (USA), az E24 változásokon esett át, amelyek nem annyira a külsejét érintették - bár némileg módosított belsőteret és külsőt kapott – inkább technikai jellegűek voltak. Az E24 megkapta az új 5-ös sorozat (E28) futómű- és motortechnikáját. A belső térben az ajtók új fogantyúja és a kilincs tűnik fel elsőként. Kívülről az autó eleje és háta változott. Elöl nagyobb kötényt kapott, a hátsó lökhárítót pedig elhúzták a sárvédőig. A 635CSi új erőforrást kapott, valamivel kisebb furattal és nagyobb lökettel 3430kcm-re csökkent az addigi 3453kcm-es lökettérfogat, és 5 sebességes váltóval, vagy automatával szerelték.
Európában 1984-ben mutatták be az
M635CSi-t, amely egy E24, melyet a BMW M1 erőműve hajtott (az M88 kódú motor, amely 286LE-t tudott). 16”-os 3 részes BBS-ek és alacsonyabb spoiler jellemezte a modellt. A legtöbb
M635CSi-t 415 mm-es TRX felnivel szerelték.
A második modellfrissítés – röviddel a gyártás leállítása előtt, 1987 májusában – a külső szempontjából szembetűnőbb volt. A lökhárítót elöl és hátul megnagyobbították és rugalmas résszel egészítették ki, amely képes volt elnyelni egy 15 km/h-s ütközést, és oldalt színrefújt műanyag burkolatot kapott. Az első spoiler is nagyobb lett. Műszakilag már használja az E34-es 5-ös technikáját, legszembetűnőbb a majd minden BMW típusba beszerelt ellipszoid fényszóró megjelenése az E24-ben. Ekkor történt a jellegzetes krómozott külső tükör lecserélése a sokkal kevésbé mutatós lakkozottra
1989 volt az E24 utolsó éve, áprilisban állt le a gyártás. Az E24 utódja a sokkal nehezebb BMW 8-as széria volt.
Sportkivitelek1984-ben érkezett az E24 635CSi sportverziója, a BMW Motorsport GmbH. által tervezett, de a BMW AG-nál gyártott BMW
M635CSi, amelyet a BMW M1 motorjának alapjára épített, de átdolgozott, négyszelepes, két felülfekvő vezérműtengelyes, hat motor hajtott. (M1: szárazkateres olajozás, elektronikus gyújtás a Magneti-Marellitől, mechanikus magasnyomású befecskendezés a Kugelfischertől, kompresszió 9,0:1;
M635CSi: nedveskarteres olajozás, Digitale Motor-Elektronik (DME) a Bosch-tól, ami integrált gyújtás- és befecskendező rendszer, kompresszió: 10,5:1, katalizátorral: 9,8:1). 286 LE-t teljesített 6.500-as percenkénti fordulaton és 340Nm nyomatékot adott le 4.500-as fordulatnál, amely az 1.510kg üres tömegű autót 255km/h-ra gyorsította, a 100-as tempót 6,4 másodperc alatt érte el. Ez az autó bizonyos exportpiacokra (pl. USA) katalizátorral került, csökkentett teljesítménnyel, BMW
M6 néven. Luxusverziója az USA-ban BMW L6 néven volt kapható (belül teljes bőrkárpitozás, hátul beépített hűtővel, elektromos ülésállítással).
Észak-Amerika és JapánMíg a legtöbb piacon több különböző E24 kivitel volt elérhető, a szigorú kibocsátási szabályokkal rendelkező piacokon a kötelező katalizátor miatt egy időben csak egy modell volt kapható (kivétel ez alól az
M6, ami párhuzamosan futott a többi típussal). Ez elsősorban Észak-Amerikát és Japánt érintette, ahol a BMW a következő modelleket szállította:
630CSi | modellév: 1977-től 1978 1/2 |
633CSi | modellév: 1978 1/2-tól 1984-ig |
635CSi | modellév: 1985-től 1989-ig |
M6 | modellév: 1987-től 1989-ig |
Az első USA 6-os 1977-ben jelent meg, ez volt a 630CSi. Az autó a más piacokon kapható 630CS befecskendezős változata volt. A 3 literes motorja 176 LE-t és 251 Nm-t teljesített.
Az 1978-as modellév közepén a 630CSi-t a 633CSi váltotta. Az USA-ra és Japán-ra vonatkozó specifikációk: az
M30-as 3,2 literes motor 181 LE-t teljesített, 1984-ig gyártották. 1985-ben az autó új nevet kapott és ezzel együtt a lökettérfogatot 3,4 literre növelték, a teljesítmény 182 LE-re nőtt. A nagy különbség azonban a nyomatékban volt, míg a 3,2-es erőmű 195Nm-t teljesített 4000-es fordulaton, addig a 3,4-es motor már 214 Nm-t tudott 4000-es fordulaton.
Az 1983-as modellévtől, az Észak-amerikai és japán modellek is megkapták a más piacokon 1982-ben bemutatott változásokat, melyek a belső teret érintették. Ezeknek a modelleknek a karosszériája már az E28-on alapult, szemben az addigi E12-bázissal. Az első és hátsó felfüggesztést ugyancsak átdolgozták.
Az USA piac is megkapta a saját E24-es M szériáját 1987-ben, melyet azonban egyszerűen
M6-ra kereszteltek, és a kibocsátási szabályok miatt teljesítményét 256 LE-re csökkentették. (motorkód: S38)
1988-től az USA E24-eket is az
M30-as motor újabb, 3,4 literes verziójával szállítoták (ez először az E32 735i-ben mutatkozott be). Noha a szívosoron a 3,5 felirat volt olvasható, ez ugyanúgy 3,4 literes (3430kcm) volt, mit az előző verzió. Ennek a motornak a kompresszióját megnövelték, és az újabb Motronics motormenedzsmentet kapta. Az eredmény 208 LE és 305Nm volt. Valójában ez a motor megfelelt a más piacokon kapható hasonló motorok katalizátorral szerelt változatának.
Gyártott darabszámok:Modell | Időszak | Darabszám |
628CSi | 1979.06.-1987.05. | 5.951 |
630CS(i) | 1975.10.-1979.08. | 5.766 |
633CSi | 1975.10.-1984.09. | 23.432 |
635CSi | 1978.06.-1989.04. | 45.215 |
M635CSi | 1984.04.-1989.02. | 5.855 |
Az E24-ben használt motorokModell | Hengerűrtartalom cm3 | furat/löket mm | Hengerek/ szelepek | Teljesítmény kW(LE)/ ford/perc-nél | Nyomaték Nm ford/perc-nél | Max. sebesség km/h | Gyorsulás 0-100, mp | Időszak |
628CSi | 2.788 | 86,0×80,0 | 6/12 | 135(184)/ 5.800 | 240/4.200 | 212 | 9,1 | 1979.06. - 1986.06. |
630CS | 2.986 | 89,0×80,0 | 6/12 | 135(184)/ 5.800 | 260/3.500 | 211 | 9,0 | 1975.10. - 1979.08. |
633CSi | 3.210 | 89,0×86,0 | 6/12 | 147(200)/ 5.500 | 285/4.300 | 218 | 7,9 | 1975.10. - 1979.08. |
633CSi | 3.210 | 89,0×86,0 | 6/12 | 145(197)/ 5.500 | 280/4.250 | 216 | 8,0 | 1979.09. - 1984.09. |
635CSi | 3.453 | 93,4×84,0 | 6/12 | 160(218)/ 5.200 | 304/4.000 | 225 | 7,3 | 1978.06. - 1982.08. |
635CSi | 3430 | 92,0×86,0 | 6/12 | 160(218)/ 5.200 | 310/4.000 | 229 | 7,4 | 1982.09. - 1986.06. |
635CSi kat | 3430 | 92,0×86,0 | 6/12 | 136(185)/ 5.400 | 290/4.000 | 217 | 8,3 | 1982.09. - 1986.06. |
635CSi | 3430 | 92,0×86,0 | 6/12 | 162(220)/ 5.700 | 310/4.000 | 229 | 7,4 | 1986.07. - 1989.04. |
635CSi kat | 3430 | 92,0×86,0 | 6/12 | 155(211)/ 5.700 | 305/4.000 | 225 | 8,1 | 1986.07. - 1989.04. |
M635CSi | 3453 | 93,4×84,0 | 6/24 | 210(286)/ 6.500 | 340/4.500 | 255 | 6,4 | 1984.04. - 1989.04. |
M6 (kat) | 3453 | 93,4x84,0 | 6/24 | 191(256)/ 6.500 | 330/4.500 | 245 | 6,9 | 1986.07. - 1989.04. |
A BMW 628CSi-635CSi (E24) technikai adatai (kivéve az észak-amerikai és japán modelleket)BMW | 628CSi | 630CS | 633CSi | 635CSi | 635CSi | M635CSi |
motor: | 6 hengeres, soros, előre beépített | ua. | ua. | ua. | ua. | ua. |
kompresszió | 9,3:1 | 9:1 | 9,3:1 | 9,3:1 | 10:1 | 10,5:1 |
üzemanyag ellátás: | befecskendezés, Bosch L-Jetronic | szimpla esőáramú karburátor, Pierburg 4A1 | befecskendezés, Bosch L-Jetronic | befecskendezés, Bosch L-Jetronic | befecskendezés, Bosch Motronic | befecskendezés, Bosch Motronic |
benzintank: | 70 liter | 70 liter | 70 liter | 70 liter | 70 liter | 70 liter |
vezérlés: | 12 szelep, SOHC, duplex vezérműlánc | 12 szelep, SOHC, duplex vezérműlánc | 12 szelep, SOHC, duplex vezérműlánc | 12 szelep, SOHC, duplex vezérműlánc | 12 szelep, SOHC, duplex vezérműlánc | 24 szelep, DOHC, duplex vezérműlánc |
hűtés: | vízhűtés |
váltó: | 4 sebességes (1979-től 5 sebességes) kéziváltó, kívánságra 3 sebességes (1983-tól 4 sebességes) automata váltó | ua. | ua. | ua. | ua. | 5 sebességes kéziváltó |
elektromos rendszer | 12 voltos | 12 voltos | 12 voltos | 12 voltos | 12 voltos | 12 voltos |
Első felfüggesztés | McPherson felfüggesztés, spirálrugók, stabilizátor | ua. | ua. | ua. | ua. | ua. |
Hátsó felfüggesztés | független felfüggesztés csavarugóval és stabilizátorral | ua. | ua. | ua. | ua. | ua. |
Fékek: | tárcsfék elöl-hátul (280mm-272mm), szervórásegítés, mé.1984-től ABS | ua. | ua. | ua. | ua. | ua. |
Kormányzás | golyósoros kormánymű szervó rásegítéssel | ua. | ua. | ua. | ua. | ua. |
Karosszéria: | önhordó acéllemez karosszéria | ua. | ua. | ua. | ua. | ua. |
Száraz tömeg: | 1470 | 1475 | 1495 | 1520 | 1470 | 1510 |
Nyomtáv elöl/hátul: | 1422/1487 | 1422/1487 | 1422/1487 | 1430/1460 | 1430/1460 | 1430/1464 |
Kerékméret: | 195/70VR14 | 195/70VR14 | 195/70VR14 | 195/70VR14 | 205/70VR14 | 220/55VR390 vagy 240/45VR415 |
Fogyasztás: | 15,5 | 16,5 | 16,5 | 17 | 15 | 18 |
Alpina modellek adataiModell | Hengerűrtartalom cm3 | Hengerek/ szelepek | Teljesítmény kW(LE)/ ford/perc-nél | Nyomaték Nm ford/perc-nél | Maximális sebesség km/h | Gyorsulás, 0-100, másodperc | Időszak | Darabszám |
BMW Alpina 630 CS B2 | 2.986 | 6/12 | 170(230)/6.750 | 270/ 5.000 | 230 | 6,9 | 1977.05.- 1982 | |
BMW Alpina 633 CSi B8 | 3.210 | 6/12 | 176(240)/6.000 | 309/ 4.000 | 232 | 6,8 | 1977.10.-1980.07. | 6 |
B9 3,5 Coupé | 3.453 | 6/12 | 180(245)/5.700 | 320/ 4.000 | 238 | 7,3 | 1982.07.-1982.11. | 73 |
B9 3,5 Coupé/1 | 3.430 | 6/12 | 180(245)/5.700 | 320/ 4.000 | 238 | 7,3 | 1982.08.-1985.12. | 2 |
B10 3,5 Coupé | 3.430 | 6/12 | 192(261)/5.800 | 346/ 4.000 | | | 1985.07.-1987.06. | 44 |
B7 Turbo Coupé | 2.986 | 6/12 | 221(300)/6.000 | 462/ 2.400 | 261 | 6,4 | 1978.12.-1982.02. | 153 |
B7S Turbo Coupé | 3.453 | 6/12 | 243(330)/5.800 | 500/ 3.000 | 269 | 5,7 | 1982.05.-1982.09 | 30 |
B7 Turbo Coupé/1 | 3.430 | 6/12 | 243(330)/5.700 | 512/ 2.400 | 267 | 5,9 | 1984.04.-1987.08. | 110 |
B7 Turbo Coupé/1 (kat) | 3.430 | 6/12 | 235(320)/5.600 | 520/ 2.300 | 265 | 6,1 | 1986.10.-1988.06. | 20 |
forrás:
http://wikipedia.org