BMW M30 motorok(A cikkben zölddel olvashatók azok a pontosítások, amelyekre Boge hívta fel a figyelmemet, köszönet érte!)A BMW M30 egy soros hathengeres Otto-motor, amelyet a BMW egy időben az összes hathengeres modelljébe beépített. Eredetileg a 60-as évek végén fejlesztették ki, abból a robusztus M10 jelű blokk 2,5 literes 6 hengeressé bővítésével, amelyik a „Neue Classe” BMW 1500-ban mutatkozott be, rengeteg technikai újdonságot felsorakoztatva, mint a blokk 30 fokos döntését a kisebb magasság érdekében, a keresztöblítéses hengerfej és a lánchajtású OHC vezérlést, amely szelepemelő himbákon keresztül mozgatta a szelepeket.
(még a cikkszáma is azonos egyes m10-m30 alkatrészeknek, pl. hajtókar, vezlánc, dugattyú, excenter, himba, szelep, HF csavar stb.) Az M30-at „nagy hatos”-ként is ismerik, ezt a becenevét az M20-as ("kishatos") szíjhajtásos SOHC vezérlésű 6 hengeres motor 70-es évek végi piacrakerülésekor kapta.
Az M30 létezett karburátoros és befecskendezős változatban is, sőt, turbo feltöltős modellt is gyártott a BMW belőle.
Az M30 hajtott jónéhány BMW kupét, E9-est és
E24-est az Európai Túraautó Bajnokságban (ETCC) a 70-es évektől a 80-as évek közepéig, valamint ebből fejlesztették ki a jóval erősebb, 24 szelepes, DOHC vezérlésű sport változatot verseny- és utcai célokra (M88).
Az M30-nak egy gyári turbó változatát (M102B32, M102B35) építették az E23-as 7-es sorozatba, ahol 745i néven futott (az elnevezés oka, hogy a motor teljesítménye elérte egy 4,5 literes szívómotor teljesítményét).
Az M30 sorhatos motor a valaha leghosszabb időn keresztül előállított erőmű a BMW-nél. A története a 1968-as E3-asokig és E9-esekig nyúlik vissza. Legutóbb az 1994-es E32 730i-be építették be. A hengerűrtartalom 2,5 és 3,5 liter közötti volt.
A motor felső része gyakorlatilag elnyűhetetlen
(Na ez sajnos nem igaz. Már az előd M10-nek is gyenge pontja volt a fej kenése. Középen egy függőleges furaton jön fel az olaj, ami egy lukacsos aljú csövön osztódik el a vezérműtengely felett. A lyukakból a himbákra csöpög-spriccel az olaj, így biztosítja a kenést. A középen elhelyezett furatos csavar alatt egy réz gyűrű van, ami az olaj szivárgását hivatott megakadályozni. A cső vékony falú, középen négyzetes keresztmetszetű. Sajnos a túl kicsi forgató nyomatékú meghúzás esetén az áteresztő csavar melett "elszökik" az olajnyomás, a túl erős meghúzáskor pedig ellapul az olajvezető cső. A pontatlan szerelés eredménye a gyorsan tönkremenő HF, aminek semmilyen előjele nincsen. Másik gond, ha "mosogatólével" töltik fel a motort. Sajna a 6 hengeres típusnál erre még inkább érzékeny az olaj elosztó cső, mert a silány olaj lerakódásokat képezhet a cső parányi lyukain, amitől megszűnik az aktuálisan eltömődött lyuk alatti himba kenése, gyakorlatilag pillanatok alatt beég a vezérlés, megáll a szelep és már tönkre is ment a motor. Persze ha valaki odafigyel az olajcsere periódusokra és minőségi olajjal jár, valamint a szerelést szakemberre bízza, akkor valóban szinte örök életű!!!), a vezérműláncot a motor élettartamára tervezték, és ki is tart addig, ha a láncfeszítőt rendszeresen karbantartják. A műanyag alkatrészek hajlamosak a meghibásodásra, azonban ezek olcsók és egyszerűen cserélhetőek. A hengerfej öntvény hajlamos a repedésre és vetemedésre túlmelegedés esetén, de hűtésrendszer időszakos ellenőrzésével, megfelelő időközönkénti olajcserével és más rutinműveletek elvégzésével ez kivédhető, és az M30 könnyedén teljesít 4-500.000km futást is.
Motorvariációk, adatokMotor | Hengerűrtartalom | Teljesítmény | Nyomaték | Bevezetés |
M30B25 | 2,5 L (2494 cm³) | 150 LE/ 5.500 | 215 Nm / 4.000 | 1981 |
M30B28LE | 2,8 L (2788 cm³) | 184 LE/ 5.800 | 240 Nm / 4.200 | 1979 |
M30B30 | 3,0 L (2986 cm³) | 184 LE/ 5.800 | 255 Nm / 3.500 | 1976 |
| ua. | 188 LE/ 5.800 | 260 Nm / 4.000 | 1986 |
M30B33 | 3,3 L (3210 cm³) | 197 LE/ 5.500 | 285 Nm / 4.300 | 1979 |
M30B33LAE | ua. | 252 LE/ 5.200 | 380 Nm / 4.000 | 1980 |
M30B33LE | ua. | 197 LE/ 5.500 | 280 Nm / 4.300 | 1976 |
M30B35 | 3,5 L (3430 cm³) | 211 LE/ 5.700 | 305 Nm / 4.000 | 1986 |
M30B35M | ua. | 185 LE/ 5.400 | 290 Nm / 4.000 | 1984 |
| ua. | 218 LE/ 5.500 | 310 Nm / 4.000 | 1982 |
M30B35MAE | ua. | 252 LE/ 4.900 | 380 Nm / 2.200 | 1982 |
Felhasználás, vagyis a típusok, amikbe beépítették:E3
E9
E12
E23
E24E28
E30
E32
E34
forrás:
http://wikipedia.org