Merészkedtem indítani egy új témát. Előfordulhat, hogy tévedek, javítsatok ki, bármilyen kiegészítést, stb szívesen fogadok.
Szóval a hfejek:
A BMW M20 motorokat 3 féle hengerfejjel szerelték: számok szerint a
1-264-
200E12 520/6, E21 320/6, 323i, E28 520i K-Jet (talán), korai E30 323i ('82 dec.-ig), valamint az ETA motorok. Érdekessége, hogy gyakorlatilag ugyanaz a motor (E21 323i és E30 323i) K-Jetronickal 4 LE-vel többet tudott.
Szívószelep: 40mm
Kipuffszelep: 34mm
Vezérműtengely ennél csak 4 helyen csapágyazva. 20-ason és 23-ason 7-helyen van csapágyazva, csak az etán van 4-helyen, pontosabban az etánál 3 vezértengelycsapágynál egyszerűen nincs kifúrva az olajzó furat.
1-277-
731E30 320i, 323i és talán(?) E28 520i L-Jet
Szívószelep: 40mm
Kipuffszelep:
36mm 34mm
Vezérműtengely 7 helyen csapágyazva.
1-705-
885 E30 325i E34 325i, ill. az ún. super ETA motorokban ('87-'88). Annyit érdemes róla tudni, hogy ennek a legnagyobbak a szelepei és a csatornái, a super ETA mociknál gyengébb szeleprugók kerültek bele,
hogy ne tudjon mert úgy sem tudott 5000-es (SETA: 5500) fordulat fölé pörögni a motor. A 25i-kben dupla szeleprugó található.
Szívószelep: 42mm
Kipuffszelep: 36mm
Szelepfészek: 45°
Vezérműtengely 7 helyen csapágyazva.
A 885-ös fejet is szerelték az etára 4-vezércsapággyal 86.11-87.09 ugyanúgy mint a 200-as fejnél, nem fúrtak ki 3 furatot.
87.09-től az eta is 7-helyen csapágyazott tengelyt kapott.
A képeken jól láthatók az egyes hengerfejek szívócsatornái közti különbségek.
Forrásként ezt használtam:
http://www.e30tech.com/forum/showthread.php?t=52085Kiegészítve zsolt-E28 észrevételei alapján.