CápaBMW fórum
2018. október 17. 19:32:35 pm *
Üdvözlünk, Vendég. Kérlek jelentkezz be vagy regisztrálj.

Jelentkezz be a felhasználóneveddel, jelszavaddal és add meg a munkamenet hosszát
 
   Főoldal   Súgó Keresés Bejelentkezés Regisztráció  
Oldalak: [1]   Le
  Nyomtatás  
Szerző Téma: az "eta" motor  (Megtekintve 3184 alkalommal)
sixpack525i
Vendég
« Dátum: 2008. április 02. 21:23:19 pm »

Tudnivalók-történelem

BMW az eta motort elsősorban az amerikai piac igényeinek fejlesztette ki. Alapvetően egy kis fordulatú, nyomatékra hangolt motorról van szó.
Az 525e megnevezés a görög "éta" betűből származik, ami a hatásfokot jelöli. A motor gyári m20b27 megnevezése is mutatja, hogy egy m20 alapú hathengeres az erőforráss, ami a b20-ból lett kifejlesztve. A menetteljesítmények megegyeznek az 520i modellel, de a fogyasztás jóval azalatt marad. A motor karakterisztikája némileg ellentmond a BMW filozófiájának: a lehető legtöbb nyomaték alacsony fordulaton kis fogyasztás mellett.

A legfontosabb jellemzők illetve különbségek a 20i modellhez képest:
- hengerűrtartalomnövelés 2,7 literre
- szívósor meghosszabbítása
- vezérlési idők hozzáigazítása
- súrlódások csökkentése a kevesebb csapágyazással ellátott vezérműtengely illetve a könnyebb szeleprugók által
- magas sűrítés a nem kat-os modelleknél
- vezérlés vezérműszíj által

Az eta motorok keverékképzése bosch motronic segítségével történik. Meg nem erősített információk szerint az USA piacon kezdeti időszakban voltak L-jetes változatok is.

Az 525e 1983 márciusában debütált. Lehetett kérni 5 sebességes kéziváltóval illetve 4 fokozatú automata váltóval (4hp-22). Az automata váltós modellt csak 1983 szeptemberétől lehetett rendelni. 520i-vel szemben az 525e elöl hűtött illetve hátul is tárcsafékekkel rendelkezett, erősebb nagyházas difit, erősebb kéziváltót (Getrag 260, 240 helyett) valamint nagyobb harditárcsát kapott a nagyobb nyomaték miatt. Később (85-86 fordulóján) az 525e-t kettőstömegű lendkerékkel szerelték, így a nagy hardit lecserélték kis harditárcsára.

Az eta motort az e30as széria is megkapta, ámbár a faceliftnél (nagylámpás) abbahagyták a gyártását.

Eta verziók:
525e Kat nélkül ( 8/85-ig)
Sűrítés 11:1, 125le 4250 fordulat/percnél, 240 Nm 3250U/min, kétjeladós motronic, szelepátmérők: 40/34, veztengelycsapágyazás: 4, púpos dugattyú, dugattyún csak a szívószelep helye van bemarva, kisebb az égéstér, mint a hengerfurat. (ezt a tipust legkönnyebben a szelepfedélen található "hidegindító"-ról lehet felismerni, vmint a váltóharangban lévő dupla jeladókról.

525e kat nélkül (9/85-tól) 
Sűrítés 10,2:1, 129le 4250 U/min, 240 Nm 3250U/min, kétjeladós motronic, szelepátmérők: 40/34, veztengelycsapágyazás: 4, enyhén púpos dugattyú, dugattyún csak a szívószelep helye van bemarva, kisebb az égéstér, mint a hengerfurat. Alapjárati szeleppel rendelkezik, aminek külön kis vezérlődoboza van.

525e Kat ( 12/86-ig) 
Sűrítés  9:1, 122le 4250 U/min, 230 Nm  3250U/min, kétjeladós motronix, szelepek: 40/34, veztengelycsapágyazás: 4, homorú dugattyútető, szívószelep helye bemarva, kisebb az égéstér, mint a hengerfurat. Alapjárati szeleppel rendelkezik, aminek külön kis vezérlődoboza van.

525e Kat (12/86 - 9/87) 
Sűrítés 8,5:1 (valahol 8.8 van megadva, de tapasztalatok szerint 8,5), 129le 4800 U/min, 230 Nm 3200U/min, elöljeladós motronic, szelepátmérők: 42/36, veztengelycsapágyazás: 4, dugattyútető félkör alakban, nagy szelepek, a hengerfej mechanikailag azonos a 325i-ével, de az olajfuratok mások. Alapjárati motorral rendelkezik!

525e Kat (ab 9/87) 
 Sűrítés 8,5:1 (valahol 8.8 van megadva, de tapasztalatok szerint 8,5), 129le 4800 U/min, 230 Nm 3200U/min, elöljeladós motronic, szelepátmérők: 42/36, veztengelycsapágyazás : 7, dugattyútető félkör alakban, nagy szelepek,  a hengerfej a 325i-ével TELJESEN megegyezik, csak a vezérműtengely más.

86/12-től a katos eta modellek végig duplacsövű kipufogórendszerrel rendelkeznek.

'85 végétől lehetett kérni programkapcsolós automata váltóval is.


« Utoljára szerkesztve: 2008. április 13. 21:47:54 pm írta sixpack » Naplózva
Oldalak: [1]   Fel
  Nyomtatás  
 
Ugrás:  

A MySQL adatbázis használatával A PHP programnyelven íródott Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2011, Simple Machines Szabványos XHTML 1.0! Szabványos CSS!